• Advertisement

Белгия през очите на един българин

ИД на статията: 147
Написано от: Mr.Bombastic
Написано на: 12 Май 2016, 11:10:57
Статията е разгледана 11115 пъти
Външен линк към тази статия:
http://zaedno.eu/forums/kb.php?a=147

Кралство Белгия е разделено на две части – северна (Фландрия) и южна (Валония). Първи официален език във Фландрия е фламандския, а втори – френския. Във Валония е обратното.

Факт е обаче, че почти всички фламандци говорят френски (както и английски), докато голямата част от валонците говорят (и разбират) само френски. Фламандският представлява леко видоизменен холандски и всъщност повечето хора не правят разлика между двата езика (дори езиковите курсове за чужденци се наричат "Dutch course", а не "Flemish course").

Белгия е една от най-гъсто населените държави в Европа – над 10 млн души на територия три пъти по-мaлка от нашата – доколкото зная само Холандия е по-гъсто населена. Всички, които могат да си го позволят (а те не са малко) живеят в къщи. Повечето от тях (особено богаташките) имат отлично поддържани градини отпред, откъм улицата. Oградата най-често е символична, в повечето случаи представлява грижливо поддържан жив плет. Oсобено интерeсни са пощенските кутии - седят си самостоятелно и имат най-различни форми, често пъти приличат на излезли от някоя приказка къщурки; като добавим и разните джуджета, животинки, пукнати грънци и прочие приказни атрибути подредени из двора, гледката е наистина впечатляваща.

Всъщност, така е най-вече във Фландрия. Селата и градовете във Валония са по-бедни и по-запуснати. Затова пък последната е по-красивата (поне за мен) част от Белгия – не е така гъсто населена като Фландрия, има по-разнообразен пейзаж, нещо като планини, повече природа. Mожеш да шофираш 10-15 мин без да влезеш в град или село, което е невъзможно във Фландрия - там буквално има най-много по 1-2 км между населените места; магистралите, разбира се, са изключение.

Та за Валония - бих препоръчал за посещение Liege, Namur, Dinant, Spa - има множество запазени културно-исторически забележителности, катедрали, музеи, манастири, замъци. Във Валония май всеко село си има замък - кой по-запазен, кой по-запуснат, но така или иначе за любителите на този вид архитектура има много нещо за гледане. Повечето от прочутите в страната марки бира идват от имената на абатства и селца/градчета във Валония. Полека-лека Inbev (доскоро - Interbrew) изкупува правото да произвежда и продава по-голямата част от бирените марки в Белгия, но и до ден-днешен има малки пивоварни в манастири и абатства, където се приготвят уникални по рода си видове бира, които не могат да бъдат купени от никъде другаде. Доколкото зная, на желаещите да опитат от пенливата течност се продават ограничени количества.

Интересна черта на фламандците е липсата на национално самосъзнание. Много от тях се определят като "фламандци", а не като "белгийци". Всъщност доколкото знам думата "Белгия" е употребена за пръв път към средата на XIX век, а самата държава получава своята независимост от Холандия през 1850 г.

Има една крайно дясна партия наречена Vlaams Block, която печели все повече привърженици (на последните избори в Антверпен 33% от гласовете за били за нея). Те са с ясно изразена ксенофобска политика и дори настояват за отцепване на Фландрия като самостоятелна държава. Разказвали са ми за митинги и концерти, на които хиляди фламандци скандират "Да живее Фландрия!" и "Долу Белгия!". Истина е, че Фландрия е по-развитата, по-населената и по-богатата част. Много фламандци мърморят, че трябва да издържат мързеливите валонци, които предпочитали да си живеят от социални помощи вместо да потърсят работа. Манталитета на фламандците е близък до немския – възпитани, дисциплинирани, работливи и организирани. Виж, валонците са друго нещо - френски език, френска душевност: далеч не толкова възпитани и работливи, абе тук направо ги наричат мързеливци и готованци... и никак не обичали да плащат данъци, такси и други подобни.

Разказаха ми една интересна история в този контекст: по пътищата на Фландрия е пълно с камери, не само в градовете, а и по магистралите. Те чинно заснемат нарушителите на правилника за движение, а дисциплинираните фламандци после чинно си плащат глобите (тия за превишена скорост почват от 150 € - лично ми се наложи да платя една – сякаш не ми се вярваше, че тия камери наистина снимат). Та камерите по фламандските пътища са стотици; един от професорите в Университета, където работя твърди, че в цяла Валония имало всичко на всичко две камери – и едната не работела...

Друга история от модерния фламандски фолклор – няма град във Фландрия, в чиято централна част да можеш да паркираш безплатно от понеделник до петък през работно време. Следвайки челния пример, градската управа в Намур (главния град на Валония) решила да увеличи приходите в хазната си като постави "паркинг-метри" в централната градска зона. Оказало се, че на следващат сутрин алчните машинки били до една потрошени. Управата обаче решила да повтори експеримента и монтирала нови. Непокорните намурци отново изпочупили техниката и отправили официално послание към кмета, че на следващите избори ще бъде сменен ако отново си позволи подобна "волност"...

Кралство Белгия е равнинна страна. Най-високата и точка е малко под 700м надморска височина и се намира в Ардените – планинска област във Валония. Фландрия пък е равна като тепсия, тук-таме има по някое хълмче.

По отношение на климата, бих започнал с това, че времето в Белгия се различава съществено от това в България. Най-характерната му особеност е, че много бързо се променя. Ама като казвам "много бързо", по-скоро имам предвид "ужасно бързо". Не са изключение дните, през които вали по 10-15 пъти (без преувеличение), а в промеждутъците небето се изяснява за минути и грейва слънце. Такова динамично време е особено характерно за пролетта. Сега например е началото на март и от седмица е все такова шантаво – както е ведро и слънчево за минути притъмнява, цялото небе се покрива с надвиснали, оловносиви облаци и почва да вали сняг на парцали. След десетина минути вече е спрял, няма и следа от тъмните облаци, отново има синьо небе с някое бяло облаче тук-таме, слънцето грейва и стaпя снега за нула време... И така по няколко пъти на час... Лично на мен тези бързи атмосферни промени не ми се отразяват добре – влияе ми на кръвното, мисля – и в резултат през повечето време ме боли глава и съм леко замаян.

Пристигнах в Белгия в края на септември 2002. Малкото хора, които познавах тогава ме уверяваха, че в тази страна вали почти непрекъснато. Спомням си, че през целия октомври, обаче, времето бе прекрасно: слънчево и топло (около 20°C) с не повече от три-четири дъждовни дни. Впоследствие разбрах, че е било изключение... може би в моя чест - да не ме откаже от самото начало. Та в белгийско си вали: понякога като почне и забравя да спре по една седмица – тихо и напоително. По-чувствителните чужденци свикнали с повече слънчева светлина (особено от нежния пол) често изпадат в депресивни настроения. Такъв един климат, обаче, благоприятства развитието на всякакви растителни видове. Навсякъде където съм бил в тази страна е свежо и зелено почти през цялата година; има разкошни паркове и градини с най-различни видове дървета, храсти и цветя.

Хората ме уверяваха, че зимата тук е мека, почти без сняг. Да ви кажа, в България съм прекарвал доста по-меки зими от тукашните (все пак съм роден в южна България), а сняг си вали в достатъчни количества. Характерно е, че бързо се топи: за час-два може да навали цяла педя (стига да е достатъчно студено), но до следващата сутрин вече се е стопил. Казваха ми, че лято почти нямало; такива жеги съм преживявал тука, дето и в Родината не се срещат често. Всъщност нещата опират до субективните усещания са топло и студено. Поради високата влажност на въздуха тук студът, както и жегата, се усещат по-силно. Да речем температури от порядъка на –5°C не правят кой знае какво впечатление в България. Тук обаче при тази температура зъбите ти тракат от студ. Лятото пък ако стане по-топло от 30°C, едва се диша. Допреди десетина години никой в Белгия не е ползвал климатик - просто не е имало нужда - горещите дни се броели на пръсти. Напоследък обаче нещата се променят; миналото лято имаше такива жеги, че хората масово търсеха спасение под дебелите сенки из паркове и градини. Доколкото разбрах потръгнал и бизнеса с климатици - явно има истина в приказките за глобалната промяна на климата...

Друга интересна особеност на Фландрия е повсевместното каране на велосипеди. Карат ги буквално всички – от едва проходили деца до старци на преклонна възраст. Едва ли има човек без велосипед, някои даже си имат по два – един за делник и един за празник :-); Има отлично развита вело-инфраструктура, навсякъде са направили вело-пътеки, които обикновено са маркирани в червено. Има си светофари, че дори и кръгови кръстовища за колоездачи. Белгийците си карат колелата целогодишно, дори и през зимата; за много хора и честите дъждове не са пречка. Хващат чадър в едната ръка или пък наметват дъждобран и газ! На много места има направени вело-паркинги като този на гарата е най-впечатляващ: цяло море от велосипеди. Характерно е че повечето не са първа младост и не хващат окото с външния си вид (разни модерни mountain байкове се виждат много рядко) – това важи най-вече за колелата на студентите, които обикновено нощуват навън изложени на капризите на времето. Все пак в много жилищни сгради има подземни паркинги, където обикновено е отделено специално място за колела. Всички са заключени с най-различни видове кaтинари и вериги, някои от които са огромни и струват колкото едно хубаво колело втора ръка, и въпреки това кражбите са често явление. Лично на мен не ми се е случвало да ми откраднат колелото, но доста познати са ми се оплаквали по този повод.

Доколкото зная велосипедистите се ползват с най-големи права като участници в движението и наказанията за шофьор ударил велосипедист са сериозни. По тази причина шофьорите са много внимателни, а някои от каращите колела дори злоупотребяват с правата си. Виждал съм как трима-четирима студенти си карат спокойно един до друг заели цялата лента на пътя, а автомобилите кротко си бръмчат зад тях без дори някой да свирне... друг свят, нали!

Ето и малко ценова информация: кафе, кола или малка обикновена бира в заведение струват 1.5-2 €. Под обикновена бира се разбира "Stella Artois", "Maes", "Jupiller". А "необикновените" марки са страшно много и струват два-три пъти повече. Kак ви звучи 4.50 € за чаша бира?! Аз в началото бях шокиран, особено като си превръщах цените в левове... Малката бира е 25cl, а голямата – 33cl; тук-таме предлагат и половинлитрови халби, но трудно се намират такива кръчми. Както казват белгийците: "Ние да не сме германци, че да се наливаме с евтина бира, ние си държим на качеството и разнообразието!". А разнообразие от бири тук наистина има: над 300 вида се произвеждали... трудно е да се повярва, но съм виждал плакат, на който имаше етикетите на около 250 вида, та може и да е вярно. Лично аз едва ли съм пробвал повече от 50; все пак в повечето кръчмета предлагат 20 до 30 вида, a в супермаркетите изборът не е по-голям, така че не е лесно да се намерят повечето марки и модели. Има си бири, които се предлагат само в региона, в които се произвеждат, и ако човек иска да опита всичките бая ще трябва да пообиколи, но за това май вече писах.

Та да се върна към ценовата информация: колко излиза една вечеря в обикновен ресторант? Супа: 4-6€, основно ястие: 10-20€, десерт: колкото супата и бира или вино според желанието, като чаша обикновено вино е 2-3 €. Излиза към 25-35€ на човек за нормална вечеря, без салата и ракия.

В Брюксел има български ресторант, където цените обаче са като в белгийските ресторанти. Вече не помня колко беше една ракия със шопска, че съм ходил само веднъж и беше отдавна, тъй като не останах очарован (нито от ракията, нито от шопската).

Иначе цените в супермаркета не са така стряскащи – повечето хранителни стоки са едва два-три пъти по-скъпи от тези в български супермаркет, а тук минималната заплата е около 1000€ чисти. Та нормално отиват 250-300€/месец за храна. Виж, наемите са ужасно високи – т.нар. студио (стая със санитарен възел и кухненско ъгълче) излиза около 300-350€/мес. Апартамент с една спалня е 450-500, а с две спални – 600-700. Доколкото ми е известно, такива са цените в Брюксел и повечето градове във Фландрия (където живея и аз). Цените във Валония са по-ниски (не и на стоките и услугите, обаче). Например, ако апартамент с една спалня в град във Фландрия струва 100 000€, то същия апартамент във валонски град би струвал 50-60 000. Това е така, защото безработицата в южна Белгия е висока и много хора идват да търсят работа във Фландрия.

Цените на услугите (поради високата цена на човешкия трyд) са ужасно високи. Такситата, например, за 7-8 пъти по-скъпи от тези в България, билетчето за градски транспорт е 1.5€, а едно подстригване излиза 10-15€...

Има още много неща, които бих могъл да напиша за Белгия и белгийците, но ми се струва, че като за първи литературен опит толкова е достатъчно.

Дано ви е харесало!

Материал на Иде ли?
Статията е последно редактирана от Mr.Bombastic на 4 Юли 2016, 23:20:23


Кой е на линия

Регистрирани потребители: 4i4o, Baidu [Spider], Bing [Bot], danita88, Exabot [Bot], Google [Bot], Google Adsense [Bot], itzo, Majestic-12 [Bot], mitkom, Yahoo [Bot]

Автор Абонирай се за автора
Аватар
Mr.Bombastic
Администратор
Администратор
 
Статии: 30
Регистриран на: 12 Февруари 2004, 01:00:00
Местоположение: Германия
Гласувай

Статията е оценена с 3
0 добавени гласа.
Търси в статии

Заявки за статии
Няма заявки за статии.
Виж всички
Модераторски панел ]
  • Advertisement