- Външен линк към тази статия:
-
https://zaedno.eu/forums/kb.php?a=13
Пътувания/Градски транспорт в ГерманияИД на статията: 13Написано от: Yura Написано на: 16 Януари 2012, 00:22:50 Статията е разгледана 16000 пъти
Въпреки това, където и да се ориентирате да учите, в първите дни до получаването на такъв билет, както и по-късно, когато искате да пътувате до други градове е необходимо да прочетете по-нататък. Информацията е полезна и за туристи, особено ако пристигат с родители, за да се запишат и намерят квартира. I. Градски транспорт 1. Градския транспорт в Германия е много добре организиран. На почти всяка спирка има разписание, както и схема на градския транспорт, често и доста подробна карта на града с отбелязани линиите. Така, опасността да се загубите е малка, но въпреки това имайте предвид, че надписите са на немски език и едва ли ще намерите нещо на английски. 2. В Германия превозните средства на градския транспорт са автобуси, тролей, трамваи, метро (U-Bahn - Untergrund Bahn - "подземна железница") и градска железница (S-Bahn Schnellbahn - "бърза железница"). Всички те, в отделните градове и регионите около тях се обединяват в транспортни обеднения, и билета или картата за пътуване важи за всичко. Често пъти в транспортното обединение се включва и фирмата държаща немските железници "Deutsche Bahn (DB) - но само в градове където има повече от 1 гара и само с "най-бавните" си, регионални влакове отбелязани със съкращенията RE - "Regional Expres" и RB - "Regional Bahn". Внимание!, RE може да не спира на всички гари, все пак във името му има експрес. RB също може да пропуска гари, за това се осведомете за гарите на които спира влака от информацията на гарата или от http://www.bahn.de. Влаковете често са по-добър избор от трамвай или автобус. Всъщност в Германия тролейбуси, рядко се наблюдават - такива има в известния с ножарския си завод град - Solingen. Не във всички градове има бързите U- и S- bahn, но тогава е удобно да се ползват именно влаковете на DB (или др. фирми). S-bahn (Градска Железница), може да минава на места и под земята - в тунели. U-bahn или метрото не е задължително да пътува само под земята. На моменти може и да излиза над земята. Има и една много интересна подробност. Както се прекарват трамвайни релси, така се и махат. Ето защо например в бившия Западен Берлин, трамваите са премахнати и след обединението в Берлин трамваи вървят, но само на изток - не търсете трамвая да ви откара в западната част. По същия начин трамваите са премахнати и в Bremerhaven и само седящи на места релси подсказват, къде е минавал някога. Интересно е и съчетанието на трамваи и тунели. Така е в някой градове като Кьолн и Бон (свързани са в обща мрежа) или Хановер. Трамвая на моменти влиза под земята и наименованото му е U-Bahn - така са отбелязани подземните станции. На места обаче излиза на повърхността и се движи като обикновен трамвай по улиците. Това е направено с цел да се предвижва бързо на места където движението по улиците е натоварено например на центъра, или центровете на бивши градове и села присъединени вече към тези градове. 3. В Германия градският транспорт е райониран на зони и за отделните зони или комбинации от тях се продават различни по стойност билети. Билетите често не важат само за едно возене, а почасово. Т.е. може да сменяте превозното средство със същия билет. Въпреки всичко се информирайте за това предварително в съответният ви град! В някой градове не се позволява обратното връщане, т.е. за смяна на посоката се купува нов билет, но в някой не е така - след като е купен например едночасов билет се позволява возене 1 час независимо от посоката. 4. Съществуват и карти. Принципът е същия както в България колкото по-дълъг е периода на картата толкова по евтино излиза единичното пътуване. Картите важат за дадените зони или комбинация от тях. Въпреки всичко трябва да се внимава - в някой градове дневна карта няма, но има дневен билет. Често съществуват и групови билети - например за повече от 2 ма души-идеална алтернатива ако идват роднините ви - вместо да купите 2, 3, или 4, карти може да купите групова такава или групов билет. Често някои карти въпреки че са месечни или седмични са ограничени часово при ползването им. Например през пиковите часове не важат. Тези карти са по-евтини. В някой градове, за студенти и ученици срещу легитимация и снимка се издават и карти с намаление. Не във всички, но в повечето е така. Важи естествено и легитимация с международната карта за студенти и ученици USIT. Тази възможност може да се ползва ако на гости ви идва роднина или приятел ученик или студент в България. Също така много от българските студенти през ваканциите често отиват в др. градове при приятели, за да работят, и те също може да ползват тази възможност. 5. В някой градове до летищата, често пътуват автобуси които не са в транспортното обединение и продават отделни скъпи билети. Често съществува има алтернатива, но с прекачване. Пример: Хамбург. 6. Продажбата на билети се извършва често от автомати, и никъде няма кондуктори, които да минават през превозното средство да продават билети! В повечето градове в превозното средство се качва само с валиден билет! Билети се продават и от будки за вестници и цигари, Kiosk, както и от центрове на транспортното обединение. На повечето спирки е отбелязано къде се намира най-близкото място за продажба. Ако в града по спирките няма автомати за продажба на билети, те могат да бъдат закупени и от шофьора. От шофьорът на метрото не могат да бъдат закупени билети, но по станциите винаги има автомати! Внимание! - шофьорите не продават карти, или дневни билети, често продават най-скъпите - за едно возене или за определено време. - някой автомати не връщат ресто! И това често е отбелязано, но трябва да се прочете! - някой автомати не приемат банкноти! - в някой градове - като по малките (но и в Хамбург) вечер след 20 или по-рано (18-19) качването в автобусите се извършва само от предната врата при шофьора. Ако имате валиден билет или карта той проверява, ако нямате Ви продава билет. Това е написано на самите автобуси! Имало е случки когато шофьора затваря задните врати дори ако на тях има пътници, които се опитват да влезнат и се стига до нараняване, като и да викат по пътници качили се с карта или билет от задната врата, да ходят да си я покажат при него. В това отношение шофьорите са абсолютно същите "каруцари" каквито може да наблюдавате в BG. - удобно средство за плащане е и т.н. Geld-карта - карта с чип в която се зареждат пари. Често автомати за продажба на билети има и в самите превозни средтва. Внимание! В различните градове обаче системата е много различна. Има случаи когато билет купен с такава карта, се пази електронно в самия чип и автомата не ви пуска хартиен вариант. Това води често до заблуди. Например се е случвало автомат да не пусне хартиен билет - поради повреда, и пътникът да помисли че билета е електроннен. Също така неудобство е и когато се купи дълговременна карта, на някой друг и бъде запазена електронно в чипа. Тогава пътуващият трябва да носи ЧИП картата на другия човек. 7. Маршрутни таксита няма! В някой градове, когато се налага заместване на пренасочена автобусна и трамвайна линия да пуснат подобни коли, но като цяло, подобно нещо не съществува. 8. Градския транспорт често е денонощен, но след 00 ч е много на рядко. Именно за това има разписания по спирките. Винаги се информирайте кога имате автобус или трамвай. На много места на спирките за прекачване - там където спират повечето линии - нощните автобуси и трамваи се изчакват. Въпреки всичко не навсякъде има нощен транспорт. В малките градове може да липсва, често нощните линии имат друг маршрут, а някои пътуват само петък срещу събота и събота срещу неделя, като и в предпразнични срещу празнични дни. 9. Таксито е скъпо удоволствие, противно на очакването, че бензинът е евтин. Често в отделните градове има само 1 фирма. Можете да се пазарите, тъй като таксиджиите често са турци или чужденци и това им е много понятно. При всички случаи, ако вечер нямате пари в брой, може да помолите таксиджията да спре пред банкомат на вашата банка и изчака. 10. В много градове, особено по-малките ще видите че градският транспорт може да не е много удобен. Или вечер е на рядко, или обикаля дълго. Ето защо е много по удобно да си набавите колело. В някой градове просто условията за каране на колело са идеални. Има добре подържани велосипедни алеи които позволяват много по-бързо придвижване. Внимание! Карайте само в лентата, която е във вашата посока от дясно! Ако има двупосочни алеи, то те са отбелязани. Не гледайте къде карат немците, често е неправилно, но не им пречи да се държат много нагло! Въпреки това карането не в своята алея е наказуемо с глоба, а и не е удобно: освен че ще карате срещу идващите колоездачи, ще забележите, че на много места има отделни светофари за велосипедисти. Именно те липсват в обратната посока. Проблемът с наглите колоездачи е и проблем за пешеходците: Често велосипедната алея е от края на тротоара към улицата, и при пресичане трябва да се съобразявате и с движещите се велосипедисти: някой може да ви отнесе без проблеми! Също така не ходете по велосипедната алея! Едно че пречите, второ , могат да ви наранят. Имало е такива случаи на българка блъсната не от колело, а от мотопед. Тези превозни средства всъщност трябва да се движат по велосипедните алеи. Именно те са по-опасни тъй като са по тежки и моторизирани - развиват по-голяма скорост. Често са и класическите самоделки - колелета с прибавени маломощни двигатели с вътрешно горене. Там където няма велосипедна алея, карайте по правилото: на платното, но на макс. 1 м от тротоара, но не и по самия тротоар! За всичко допълнително както и за нещо неясно се уведомете на място или по интернет от представителите на съответните транспортни обединения! Погледнете и тази страница http://mercurio.iet.unipi.it/ от нея може да се информирате за това какъв транспорт върви в избран от вас немски град. II. Междуградски транспорт, или пътуване м/у градовете. 1. Влакове. Това е практически единственото средство за придвижване на по-големи разстояния. Проблемът му е, че не е най-евтиното. Често освен националните железници DB влакове има и на уж конкурентни частни компании, но това е по-скоро продажба на не-рентабилни линии от страна на железниците на други фирми. Билетите за тях могат да се купят от всяко едно бюро на компанията DB. Влаковете са организирани на няколко типа: - Регионални влакове - споменатите RB и RE - това са познатите пътнически влакове в България. Те не пропътуват дълги разстояния. На някой места са много удобни и приятни, но има и по-некомфортни стари мотриси. С тези влакове може да пътувате през седмицата с билет за един ден, в дадената провинция. Билетът е наречен на името на съответната провинция и важи за 5 човека след 9h. В много градове важи за градския транспорт. В някой по-малки провинции билета важи и за повече от 1 провинция. Например Brandenburger Tiсket важи и за Берлин. Саксония, Тюрингия и Саксония-Анхалт имат един билет, а билета на Долна Саксония важи и в Бремен и Хамбург. В Хамбург важи и билета на Шлезвиг-Холщайн, а Билета на Заар и Рейнланд-Фалц е един. Баварския билет важи до градовете Ной-Улм (във Баден-Вюртенберг) и Залцбург (Австрия). Събота или неделя се продава друг билет Wochenende Tiket- който важи за 1 ден и с него до 5 човека, може да пътуват в цяла Германия с тези влакове. Понякога е неудобно да се стигне много далече, а и цената е почти невъзможна. Няма да се дават примери, за да не се окаже, че междувременно се е вдигнала. Често пъти самите немци обаче обикалят по тези влакове и питат, дали някоя по-малка от 5 човека група не пътува с такива билети с цел, да се присъедини към нея. В такъв случай, вие, като българи може да му/и поискате пари за това. При всички случаи не го жалете - имайте предвид, че ще спести от цената на билет. На изхода на гарата може да видите и питащи и предлагащи пътници на такива билети на по-евтина цена - особено по късно и вечер. При всички случаи, ако някой поиска да му подарите билета, откажете или не му обръщайте внимание, и се опитайте да го продадете. Ако не можете здраве да е, но често се случва билетът да излезе на цена 1/3 до 1/4 от себестойността му! - Експресни влакове Те са два вида IC и ICE. И двата вида са скъпи, но ако планирате да пътувате някъде на дълече купете билета възможно най-рано. Тогава цената може да бъде по-евтина, а и може да получите допълнително намаление, ако вземете и обратен билет! Внимание! Системата е много объркана, дори миналата година (2003) осъдиха шефката на рекламния отдел на компанията, която такава сложна система беше измислила, че беше неприложима от населението. Сега не е по-различно. При всички случаи се ползва и намаление ако пътува повече от 1 човек. Купуването на билет с по-ниска цена от нормалния, винаги е за определени влакове и не можете да се върнете с по-късен влак. Ако обаче някой влак закъснее и изпуснете връзката, вие имате право да пътувате със следващия влак, но трябва да се преборите на информацията, за да съобщите това и да ви презаверят билета за другите влакове. Всичко това е свързано с много стресови разправии. Вероятно ще чакате на информацията в непознат град, може би повече от 10 минути. Именно тези чести закъснения и продажбата на по-евтин билет за определен влак правят пътуването с прекачване не много практично. - Нощни влакове. Нощните влакове са специални влакове, и често пътуват на големи разстояния без да спират. Не са обикновени със спални вагони, както в България, а отделни самостоятелни композиции. Има две фирми, които са създадени с участието на DB. Билетите им се продават в бюрата на DB по гарите. Спалните вагони са скъпи, но пък от друга гледна точка в момента има голямо намаление на седящите места само за 29 евро се пътува от Хамбург до Виена, но пък не е много удобно да пътуваш вечер на седалка продължително време. - Bahn Card - Трябва да споменем и възможността да притежавате т.е. Карта на DB - Bahn Card. Тя струва пари и важи за 1 година. Може да дава право на 25 %, 50 % или 100% (т.е. пътува се безплатно) намаление. Естесвено картите с по-големите % намаление, са най-скъпи. Картата е поименна и не се преотстъпва. Важи за влаковете на другите компании но не и за Нощниете! Картата е скъпа! Купува се от бюрата на компанията по гарите. Има обаче едно много голяма предимство - за млади хора до 25 г. цената на Bahn Card 50 % е много евтина. Ето защо понякога излиза по добре да си купите такава карта ако пътувате често: например имате приятел или приятелка в друг град и пътувате всяка събота или неделя. Има и семеен, също евтин вариант, но недостатакът му е, че трябва цялото семество да е заедно. Например не може да забравите съпруга си или децата си. За всичко останало се информирайте от бюрата на Deutsche Bahn. Ползвайте и страницата http://www.bahn.de. Страницата е полезно информационно средство, защото може да потърсите и разписанието, и връзките на влаковете, не само от отделните централни гари, но и понякога от отделни спирки на градския транспорт. Използвайте я и през wap на мобилният си телефон, от всяко едно място под адрес wap.bahn.de 2. Междуградски автобуси. Не са много разпространени. Има ги, но откакто започнаха да зачестяват случаите на катастрофи, с тях никой не пътува, а и фирмите фалираха. В Германия няма подобно нещо на разпространените в България автогари, където има редовни линий. Автогара на Немски е ZOB, там спират и международните автобуси но Автогара с гишета, или отделни бутки за продажба на билети няма да намерите. Именно поради много ниската им несигурност в Германия - повече от 7 катастрофи със смъртни случаи, не ви съветваме да търсите автобус. Все пак понякога е евтино. Ако искате да пестите пари, потърсете билетите им в Туристическите Бюра. Голяма вероятност е да продават автобусни билети, не само за Германия но и международни, в бюрата които се намират в универсалните магазини на центъра на града - Karstadt и Galeria Kaufhof. 3. Самолети. Вътрешните линии са много добре разпространени. Единствения им недостатък е цената на билета, която е висока. Летище има почти във всеки град. Най-евтин билет се купува от туристическите бюра и то малко преди да пътувате. Не търсете да купите билет от самото бюро на немския превозвач Луфтханза - няма смисъл. Бюрата продават т.н. "билет от последната минута" - last minute tiket и това са последните билети 1-2 дена преди полета. Целта е да се запълни все пак самолета. Именно не-много евтините цени на влаковете, правят възможно по-някога летенето особено по по-дълги дестинации като Хамбург - Мюнхен. Луфтханза всъшност също продава last minet tiket или по евтини билети за определени дестинации и полети. На страницата и може да проверите за това, но купуването на такъв билет изисква да имате поне кредитна карта, или клиентска карта на компанията. Ако не можете да изкарате кредитна карта, извадете си клиентска карта на компанията - безплатно е. Картата се издава от Бюрата на компанията или по интернет, на по-горната страница. Всъшност от Бюрото ще получите временна карта а от страницата ще получите номер на картата, а сами трябва да си изпечатите временна такава. При късмет може да купите за 69 евро двупосочен билет например за дистинацията Манхайм-Киил, а автоматично покупката му с карта ви дава право после на летището автоматичен check in на автомат, без да се редите на опашката. 4. Автомобилен транспорт. Това е познатия "автостоп" но в по-друг вариант. Принципът е: частно лице пътува с колата си от град А до град Б. Лицето патува само или с други хора но има поне едно свободно место в колата си. Ето защо лицето го предлага срещу заплащане. Системата се нарича Mitfahrzentrale Така може да намерите място в кола на немец за разстоянието което искате да пропътувате - и то на много ниска цена. Когато намерите подходящата кола се свързвате с шофьора и и се уговаряте с него от къде да ви вземе и къде в другия град ще ви остави. Единствения недостатък на тази система е, че вече не е без пари. Преди беше свободно сдружение с идеална цел, като поддържаше и безплатно страницата http://www.Mitfahrzentrale.de . В много градове имаше и градски телефонен номер на който всеки можеше да предложи или потърси място. За съжаление в момента сдружението се комерсиализира, и на по-горната страница се предоставя информация за пътуване от град до град, но за да получите номера на лицето предлагащо местата, трябва да наберете скъп импулсен номер с което плащате и на сдружението. Въпреки всичко на табла за обяви в магазините, университетите, и др. може да намерите свободно дадени подобни обяви. Понякога по университетите има много голяма вероятност да попаднете на интересно предположение за събота и неделя, поради факта че много студенти пътуват за почивните дни с колите си до в къщи и се връщат. Материал на "Заедно"
0 коментари
• Страница 1 от 1
Кой е на линияРегистрирани потребители: Google [Bot], Google Adsense [Bot], lalo233 |
|