- Външен линк към тази статия:
-
https://zaedno.eu/forums/kb.php?a=35
Декалог на домашните прислужнициИД на статията: 35Написано от: Yura Написано на: 9 Март 2007, 14:01:00 Статията е разгледана 5265 пъти
Испания е традиционно патриархална държава със слаба социална система, в която съвременното интегриране на жената на работния пазар е бавен и болезнен процес, а мнозинството жени от средна възраст нататък са домакини. В този смисъл непромененото й, от средата на осемдесетте, законодателство регулиращо дейността на домашните прислужници е остаряло и дискриминационно и на тях се гледа не толкова като на наемни работнички, колкото на милосърдни сестри, чиито услуги се възнаграждават, в най-добрия случай, чрез осигуряване на покрив над главата и насъщния, за които дължат воля и благодарност на чорбаджиите си. Сред броящите се на пръсти феминистки организации, закрилящи дейността им и търсещи поне част от правата им се числи "Асоциацията на домашните прислужнички", към която можете да се обърнете за безплатен съвет и адвокатска защита на телефони +34 94 449 46 49, +34 94 415 54 83 или на елекронната поща info@ath-ele.com (за повече информация http://www.ath-ele.com). Единственото, което ще ви поискат е лична информация, която използват поверително за собствени социални проучвания и регистър. Сред най-честите им съвети към бъдещи и настоящи домашни прислужници е съблюдаването на някои основни принципи за самосъхранение и осигуряване на данни за евентуални рекламации в бъдеще: 1. Изискайте регулирането на работата ви чрез писмен договор, в който да са ясно обозначени заплащането ви (помнете, че заплатите в Испания са 14, а не 12 на година и това трябва да бъде отчетено в месечното ви възнаграждение), платения ви годишен отпуск и полагащите ви се почивки (задължителни са поне 24 часа седмично вън от дома и по 2 часа на ден, дори за целодневните прислужници, наречени internas), както и каква част от заплащането ще се извършва чрез размяна на услуги (покриване на разходи за квартира и храна - това, за съжаление, е напълно легално) и според какви критерии. Запазете личните данни и адреса на работодателя си. 2. Подсигурете се, от самото начало на влизането ви в дома, че отношенията ви ще са стриктно служебни, избягвайки всякаква емоционална връзка и зависимост от членове на семейството, на което прислужвате. По възможност не ги свързвайте със семейството си и не им предоставяйте данни за връзка (телефон, адрес и пр.). 3. Бъдете вежлива, скромна, трудолюбива, лоялна и пр., но в никакъв случай не давайте излишна лична информация за себе си, дори когато приемате семейството "като свое": имайте предвид, че е твърде възможно милите ви домакини да броят бисквитите в кутията, млякото в хладилника и напитките в барчето, отчитайки всичко, което консумирате, за да го използват, когато се наложи... така че, бъдете трезва и предпочитайте да ви плащат в брой дневната дажба, отколкото да ви отворят широко кухнята и мазето си. 4. Не оставяйте документите си без надзор, нито ги доверявайте за различни легални процедури и уреждане на ситуацията ви: грижете се да присъствате лично при всички подобни обстоятелства. 5. Открийте си при първа възможност лична банкова сметка и дръжте в дълбока тайна всичко свързано с личното ви финансово положение (колкото и незначителни да са "подробностите" около него, не ги давайте никому) и си осигурете разплащането чрез внасяне по личната ви сметка или, в най-лошия случай, чрез чек (никога в брой!): ако някога ви се наложи, това ще е единствения начин да докажете произхода на заплатата си и да направите съответни рекламации на работодателя си. 6. Не приемайте, при никакви условия, ако ви пратят да работите в част от времето ви в друг дом: на техни приятели, роднини, родители и пр. Дори да се е случило само веднъж и да сте го направила под формата "на приятелска услуга", това е легална причина да ви откажат работен договор и съответните обезщетения и отпуски, и да ви задължат да си плащате сама социалните осигуровки, данъци и глоби като еднолична фирма за домакински услуги, а не наемница, каквато сте! 7. Опитайте се, от самото начало, да документирате пребиваването си в съответния дом от определената дата било чрез "случайни" снимки с децата в парка (с дата!) и по рожденните им дни, било по друг някакъв начин. Пазете и архивирайте всички писмени бележки, SMS и регистъра на обажданията от работодателите си: особено ценни са ферманите, в които ви наставляват какво и как да свършите и за колко време (ако нямат дата... слагайте си я вие като ги прибирате). 8. Запознайте се със съседите, хората в квартала и кварталните дюкянчета: важно е за вас да се знае в кой дом работите и откога, така, че винаги, когато ви се отдаде възможност, разпространявайте тази информация и разхождайте децата или възрастните, за които се грижите по обществени места, така, че да ви виждат често. Особено ще са ви полезни и контактите и приятелствата с други домашни прислужници, живеещи около вас. 9. Подходящо е да си наемете самостоятелна пощенска кутия (заслужава си прежалването на годишната такса в Correos!) и сама да контролирате кореспонденцията си. 10. За мечтите си, плановете за смяна на работата или социалния статус и дори за здравословното си състояние се научете да споделяте единствено с възглавницата си, дори в случаите, в които сте сигурна, че сте попаднала "на истински Хора"! За конкретна информация относно договорните отношения и заплащането можете да консултирате документите на страницата на "Асоциацията на домашните прислужнички" (Билбао), както и да се обърнете за легална помощ към тях. Автор: Надя Еремиева Статията е последно редактирана от Yura на 18 Януари 2012, 13:02:14
0 коментари
• Страница 1 от 1
Кой е на линияРегистрирани потребители: Bing [Bot], Google [Bot], Google Adsense [Bot] |
|