• Advertisement

Да пишем тук на шведски

Напред, науката е слънце!

Да пишем тук на шведски

Мнениеот bromma » 19 Февруари 2010, 17:07:12

Предлагам да постваме в тази тема мнения, написани на шведски. Така и така всички които сме тук се борим с езика, нека да споделяме по нещо (е, не съвсем дълго и не копи-пейст от сайтове или вестници) на шведски. Съответно тези, които открият грешки в написаното, нека да поправят gratis (струва ми се tsetso е най-вещ с езика) - така ще си бъдем малко по-полезни в усвояването на шведския.
Ето нещо лесно за начало:

Jag har aldrig upplevt sådan lång och snöig vinter i mitt liv. Min bil fastnar ofta på isen, trotts att den är utrustad med vinterdäcker. Jag är mycket för förbannad då och till min förvåning hjälper mig kvinnor =D> framför allt för att dra utt sig från isen. De svenska männen bara tittar... :-k
Аватар
bromma
Златен писач
Златен писач

Снимки: 270
Благодарил: 149 пъти
Благодарено: 254 пъти

Re: Да пишем тук на шведски

Мнениеот Pulsar » 19 Февруари 2010, 20:33:48

Jag tror att den andra meningen kan skrivas bättre:
"Jag blir mycket förbannad då och till min förvåning hjälper mig kvinnor =D> framför allt för att dra mig utt från isen. De svenska männen bara tittar... "
Men det är bara min uppfattning.
Аватар
Pulsar
Тукашен
Тукашен

Благодарил: 0 пъти
Благодарено: 3 пъти

Мнениеот dimadoctor » 19 Февруари 2010, 21:00:14

....."utrustad med vinterdäck". Däck е ett-дума ;-) .
Аватар
dimadoctor
Редовен писач
Редовен писач

Благодарил: 4 пъти
Благодарено: 29 пъти

Мнениеот bromma » 20 Февруари 2010, 15:07:43

1. Прав си Pulsar, за местоимението, не съм догледал, че пропускайки подлога, трябвало е да продължа да се придържам към зададения вече подлог (kvinnor) и в този случай те ме измъкват. Ако е "аз се измъквам", както исках да звучи, трябвало е да посоча jag. А пък за är/blir - казвали са ми, че са аналогични (разбира се в разговорния език) и общо-взето ги избирам, според както ми пасне на звучността. Мисля, че и двата варианта са коректни.
2. Да, така е dimadoctor, :thumbleft:, -er е грешка.
Аватар
bromma
Златен писач
Златен писач

Мнениеот Pulsar » 20 Февруари 2010, 15:59:26

Всъщност sig се използва само за трето лице, например Hon lär sig svenska. В останалите случаи се
използва съответното местоимение - mig, dig, er и т.н. Тоест ако кажеш Jag пак трябва да използваш mig.

Идеята да пишем на шведски е страхотна, може да научим много един от друг :)
Аватар
Pulsar
Тукашен
Тукашен

Мнениеот tsetso » 20 Февруари 2010, 17:33:08

Jätte bra idé, Bromma! Jag hade tänkt föreslå detta redan i fjol men då fanns det inte så många som vågade eller ville tänja på sina språk kunskaper. Nu när vi har blivit betydligt fler och många av oss har bott i Sverige i flera år får vi möjligheten att utmana oss själva och i lugn och ro , framför dataskärmen , öva språket.
Angående snön- du nämnde att du aldrig hade upplevt en sån snöig och lång vinter . Jag funderade hur det går med ditt jobb (om du fortfarande jobbar det), är det inte svårt/på gränsen till omöjligt att utföra dina arbetsuppifter. Åtminstone här är det rena helvetet .Jag pratade med gamla kollegor idag och alla instämde att det inte fanns en chans att dela ut tidningar.Sen kollade jag på GP:s hemsida och där stod det att drygt 17 000 prenumeranter inte hade fått sina tidningar på grund av kraftigt snöfall...Jag vet inte om snöovädret har nått er i Stockholm men här och i hela södra Sverige är det akut läge :(
Аватар
tsetso
Модератор
Модератор

Благодарено: 1 път

Мнениеот bromma » 21 Февруари 2010, 16:39:22

Tjänare tsetso,
Trevligt att träffas i forumet!
Ja, javisst, jag arbetar fortfarande i samma jobb. Det är fruktansvårt att köra bil eller åka på gatorna i Stockholm. Vanligen gör jag de första stegen och spåren på de inre gatorna. Snön uppnår till mina knän. Sen fryser mina byxor till och blir hårda som stål. :) . Men jag klagar inte. Flera kollegor commer inte på jobbet och jag har mjölighet att få mycket extra jobb och tjänar bra pengar =P~
Annars ja, den kraftigt snöfall nådde Stockholm också och maskinerna gick ut på gatorna i kl. 5. Tunnelbanan (den gröna linjen) och två andra spårvagnar kör på bara ett spår :-k .
Nu ska jag titta på OS-2010 och sen ska försöka skriva min läxa - vad tråkigt !! :(
Аватар
bromma
Златен писач
Златен писач

Мнениеот tsetso » 21 Февруари 2010, 18:50:50

Tjänare tsetso,
Trevligt att träffas i forumet!
Ja, javisst, jag arbetar fortfarande samma jobb. Det är fruktansvärt att köra bil eller på gatorna i Stockholm. Vanligen gör jag de första stegen och spåren på de inre gatorna. Snön når upp till mina knän. Sen fryser mina byxor till och blir hårda som stål. . Men jag klagar inte. Flera kollegor kommer inte på jobbet och jag har mjölighet att få mycket extra jobb och tjäna bra pengar
Annars ja, det kraftiga snöfallet nådde Stockholm också och maskinerna gick ut på gatorna vid kl. 5. Tunnelbanan (den gröna linjen) och två andra spårvagnar kör på bara ett spår .
Nu ska jag titta på OS-2010 och sen ska jag försöka skriva min läxa - vad tråkigt !!

Hoppas att det går bra att jag rättade där du hade fel. På detta vis kan vi alla lära oss från varandra. Ni gör detsamma när jag själv har skrivit något fel :mrgreen:
Аватар
tsetso
Модератор
Модератор

Мнениеот tsetso » 21 Февруари 2010, 19:12:08

Pulsar написа:Jag tror att den andra meningen kan skrivas bättre:
"Jag blir mycket förbannad då och till min förvåning hjälper mig framför allt kvinnor =D> för att dra mig ut ur isen. De svenska männen bara tittar... "
Men det är bara min uppfattning.
Аватар
tsetso
Модератор
Модератор

Мнениеот Pulsar » 21 Февруари 2010, 19:14:10

tsetso написа:Jag funderade hur det gick med ditt jobb (om du fortfarande jobbar det), är det inte svårt/på gränsen till omöjligt att utföra dina arbetsuppifter.
Аватар
Pulsar
Тукашен
Тукашен

Мнениеот tsetso » 21 Февруари 2010, 21:01:44

=D> så ska det se ut!!!
Аватар
tsetso
Модератор
Модератор

Мнениеот bromma » 22 Февруари 2010, 16:10:00

=D> tsetso !
Min hjärna fungerar inte på dagen [-( . Jag måste anmälla mig till nästa provet för att det bli på natten.
Аватар
bromma
Златен писач
Златен писач

Мнениеот paul_11 » 22 Февруари 2010, 18:47:13

Hej!

Är det verkligen så kallt i Sverige nu? Här i Österrike har vi 10 grad!!! :)))

Hälsningar Ivan
Аватар
paul_11
Нов потребител
Нов потребител

Благодарено: 0 пъти

Мнениеот Pulsar » 22 Февруари 2010, 23:32:49

Ja, idag var det mycket kallt här i Stockholm. Det fanns stora störningar i t-banetrafiken och flera linijer ersattes med bussar.

Men det var svårt för bussarna också och jag hört att några människor fick vänta på bussen i 45 minuter.

Samtidigt var det soligt idag - nånting som inte är så vanligt i Sverige. Jag hoppas att det kommer att bli varmare snart.
Аватар
Pulsar
Тукашен
Тукашен

Мнениеот paul_11 » 23 Февруари 2010, 09:16:36

@Pulsar: Jag hoppas också!! Annat går det inte... Men det är viktigt att det finns roliga människor kanske? (jag menar de svenskarna :)) )
Аватар
paul_11
Нов потребител
Нов потребител

Благодарено: 0 пъти

Следваща

Назад към Образование