от vl » 6 Февруари 2022, 22:30:23
Според доклад на ДС характерните форми на вражеска и нелоялна дейност всред учащите се през 1973/74 г. в примери: "Отделни средношколци правят антидържавни изказвания, разпространяват анонимни клеветнически материали против партийни и държавни ръководители, отричат успехите на социалистическия строй в НРБ, изопачават действителността в СССР и другите социалистически страни. Ученик от математическата гимназия в Ямбол разпространявал вицове за ръководители на партията и правителството, записани на магнетофон. В писмо до БИ-БИ-СИ ученици от Сливен споделяли, че истината не била в "щастливия живот" и "трудовия героизъм", а в работника и селянина, измъчени от грижи и труд, че тази истина те трябвало да кажат на народа, на младежта. [...] Курсист от Лозаро-винарския техникум в Плевен говорил с неприязън за българо-съветската дружба. Слушал редовно вражеските радиостанции, обичал западната музика, преклонявал се пред младите хора, които носели дълги коси и правели каквото си поискали. Част от средношколската младеж проявява политическа и идеологическа апатия и формално членува в ДКМС. Отделни ученици отричат ролята и мастото на комсомола в живота на българската младеж, клеветят и дискредитират бригадирското движение. Част от средношколската младеж се увлича по упадъчната западна музика, мода и морал. Социологическо изследване показва, че в Хасковски окръг 37% от средношколците научават най-интересните новини за модата от Франция. За София този процент е 65,4. Значителна част от средношколците - 20,1 % от София, 25% от Плевен и 26,6 % от Хасково - предпочитат английските филми. За 13 % от анкетираните средношколци в София любими песни са английските. Една от причините за това е, че някои средношколци слушат предаванията на враждебните радиостанции и установяват контакти с временно пребиваващи в страната чужденци. Религиозните прояви сред средношколската младеж имат епизодичен характер. Увеличава се обаче броят на учениците, присъствували на религиозни великденски ритуали през 1973 и 1974 г. Очевидно тези факти не могат да се обясняват само с характерното за младежите любопитство".